Sådan skal du spise før og efter din træning

Når man dyrker motion, hvad enten det er en lang cykeltur eller en kort spurt, bruger man kroppens muskler på en helt anden måde, end de er vant til.

I forbindelse med træning vil man forbrænde en masse energi, og derfor er det vigtigt, at man både før og efter træningen fylder depoterne op.

Ellers kan man risikere, at man ikke får det maksimale udbytte af sin træning. Det er dog vigtigt, at man ved, hvad man skal spise, så man ikke propper sig med unødige kalorier eller får ubehag ved at træne på fuld mave.

Generelt er reglen, at man inden træning skal sørge for at få nogle hurtige kulhydrater, mens man efter træning bør fokusere på protein til genopbygning af musklerne.

 

Er du sulten inden træning?

Hvis man træner direkte efter skole eller arbejde, kan man nemt opleve, at man er lidt småsulten. Det er dog vigtigt, at man ikke spiser et stort måltid lige inden træning, da det nemt kan gå ud over effektiviteten og give ubehag at træne på fuld mave.

Derfor kan et lille måltid som fx en banan med peanut butter, en myslibar eller nogle nødder og tørret frugt være lige sagen.

Det er samtidig madvarer, som fylder musklernes lager af de nemme kulhydrater, som giver øget præstation under træningen. Er et lille måltid ikke nok, kan en smule yoghurt med mysli eller et stykke fuldkornsbrød med smør også fungere.

 

Protein efter træningen

Under træning vil man udmatte kroppen og i mange tilfælde nedbryde musklerne en lille smule. Det er også grunden til, at man bliver øm efter et hårdt træningspas.

Kroppen vil selv genopbygge musklerne og i processen gøre dem stærkere og større – men denne opgave kræver proteiner. Derfor kan man med fordel vælge at spise proteinrige måltider efter træningen.

En protein shake eller –bar er et oplagt valg. Er man til et mere naturligt valg, kan hytteost, græsk yoghurt eller magert protein som æg, kylling eller fisk også være oplagt.

Efter træningen er kulhydratdepoterne tømt, og skal man bruge energi til resten af dagen, kan en banan eller noget andet frugt være et godt valg til at gøre kroppen klar igen.

På den måde kan man bruge sine måltider omkring træningen effektivt, så man får mest muligt ud af træningen og giver kroppen de optimale betingelser for restitution.