Sådan lærer du at gå i stiletter uden smerter og skader

Stiletter er noget helt særligt. De kan peppe ethvert outfit op og få en kvinde til at føle sig mere sexet.

Samtidig kan det få ens ben til at se længere ud og kroppen til at se slankere ud. Så hvordan kan man ikke elske stiletter?

Desværre må man også betale en pris for de mange fordele og det lækre look. At gå i stiletter er nemlig ikke altid nemt, og mange kvinder og piger forbinder en aften i høje hæle med vabler og ømme ankler.

Hvis du kan nikke genkendende til den problematik, skal du læse videre og følge vores tips til, hvordan du lærer at gå i stiletter – uden smerter og skader.

Øv dig

Dette tip giver måske sig selv, men det kan ikke understreges nok. At gå i stiletter sætter ben og fødder i en unaturlig position.

Du kan derfor ikke forvente, at du kan tage de høje hæle på og gå som en supermodel fra dag 1 af. Du kan starte med at gå rundt i dine stiletter derhjemme eller på små veje for at øve dig, inden du tager til fest i dem.

Styrk og stræk dine muskler og led

At gå i høje hæle er en anstrengelse for muskler og led i dine ben. Derfor kan det gøre underværker for din krop ogdin sexede gang, hvis du sørger for at lave nogle styrke- og strækøvelser før og efter, du går i høje hæle.

På nettet kan du finde mange guides til, hvilke øvelser, der fungerer bedst.

Vælg de rigtige sko

Hvilke sko, du går i, er afgørende for sværhedsgraden og den mængde pres, der lægges på dine ben og ankler. Lad være med at gå efter de tynde 10 cm stilethæle til at starte med.

Start med at øve dig i lavere sko med en tykkere hæl og bevæg dig derefter opad. Sko i god kvalitet vil ofte være nemmere at gå i, end hvis du køber et billigt par. Husk desuden at skifte mellem lave og høje sko, så du ikke går i de samme stiletter flere dage i træk.