Sådan bestiger du bakker og bjerge på cykel

En del af os tænker på cyklen som et transportmiddel frem for en sport. Men uanset om man cykler for sjov eller for at spare penge på rejsekortet, vil man fra tid til anden møde en bakke.

Det kan virke uoverskueligt at skulle bestige mange højdemeter på den tohjulede, men det kan sagtens lade sig gøre. Man skal bare kende til de tips, der både fysisk og psykisk kan gøre det nemmere at cykle over bjerge og bakker.

Lige her kan du blive klogere på, hvad du kan gøre for at komme hurtigt og bedre frem, når det går op ad bakke.

Øv dig på bakker

Alt bliver nemmere, når man har gjort det før. Hvis du vil blive bedre til at cykle opad, skal du ikke starte med et bjerg. Start med en lille bakke, hvor du cykler opad i 5 minutter.

Derefter kører du ned og holder en 5-minutters pause. Den øvelse kan du gentage 2 gange mere for at styrke din udholdenhed på bakker.

Arbejd med din psyke

Det er ofte det psykiske og ikke det fysiske, der er den største udfordring i forbindelse med bjerge og bakker. Det er nemt at give op på forhånd, når man ser vejen gå opad foran sig.

Du kan fx øve dig i at gentage et mantra på vej op ad bakken, fx ”jeg er stærk” eller ”jeg kan godt klare den”. Det kan også være en god idé at visualisere sig selv på toppen.

Brug kroppen strategisk

Hvordan du arbejder med både overkrop og ben kan have stor indflydelse på, hvor hård en bestigning vil være. Det er vigtigt, at du husker at trække vejret dybt ind, læner dig fremover og bruger arme, mave og ryg til at give ekstra styrke.

Når stigningen er stor, kan du med fordel rejse dig op i cyklen ved at strække ben og ryg, da det giver ekstra kraft i pedalerne.

Bruger du disse tips, er du allerede godt på vej til nemmere at overkomme bakker og bjerge. Hvis du vil have flere tips, kan de nemt findes på nettet.