Har du svært ved at falde i søvn? Få din skønhedssøvn med disse tricks

At få mindst 7 timers søvn hver nat er afgørende for vores generelle sundhed og velvære.

Det er ikke kun stressende og udmattende, hvis man ikke kan få sin søvn. I det lange løb kan det også øge risikoen for livsstilssygdomme og for tidlig død.

Ikke desto mindre har rigtig mange danskere problemer med at sove. Det skyldes ofte, at man stresser rundt, har meget man skal nå i løbet af dagen og derfor spænder kroppen og sindet i en sådan grad, at det kan være svært at slappe af om aftenen.

Derfor er det godt at vide, hvad man kan gøre, for at hjælpe sig selv til at finde den nødvendige ro.

1.   Sov i let og behageligt tøj

Hvad du sover i, kan være afgørende for, om du sover godt eller ej. Det er vigtigt at vælge bløde og lette materialer, som hverken er for varme eller kolde. Tøjet må heller ikke stramme eller på anden måde genere.

2.   Lav en kop kamillete om aftenen

Mange er tilhængere af en kop kaffe om aftenen, inden det bliver sengetid. Det er en dårlig idé, da kaffen indeholder koffein, som vækker kroppen med et skud energi, hvilket kun gør det sværere at finde ro. Derfor kan du med fordel skifte kaffen ud med kamillete, der har en blid smag og beroligende effekt.

3.   Duft til lavendel eller dryp det på hovedpuden

Lavendel har en bevist søvndyssende og beroligende effekt. Derfor kan lidt tørret lavendel under hovedpuden eller et par dråber essentiel lavendelolie på hovedpuden være lige det, du har brug for til at falde godt til ro og opnå en dyb søvn.

4.   Tag den med ro

Hvis du ikke kan sove, er det vigtigt, at du ikke lader dig stresse over det. Gem vækkeuret væk, så du ikke hele tiden kan tjekke klokken og blive frustreret over, at du snart skal op igen.

Desuden er det ofte en god idé at stå op af sengen, hvis du har prøvet at sove i 20 minutter og stadig ikke kan finde ro. Du kan fx læse en bog, indtil du bliver naturligt træt og igen kan gå i seng. Du kan læse mere om weelness på zuzzi.dk og finde mere inspiration.